• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145941
+
-

تازه‌های نشر/  همزاد


«همزاد» در سی‌ام ژانویه‌ ۱۸۴۶ منتشر شد؛ 15روز پس از انتشار نخستین داستان داستایفسکی. این رمان ماجرای تکوین و تحول جنون آقای گالیادکین، یک کارمند اداره است. داستایفسکی، در آغاز کار نویسندگی، در این کتاب با استاد خود، گوگول، به رقابت برخاسته است و میان این اثر و داستان‌های «یادداشت‌های یک دیوانه»، «شنل» و «دماغ» تشابه‌هایی به‌چشم می‌خورد. گالیادکین آدم خیلی معمولی‌ای است که دچار توهم می‌شود و شخصی چون خودش را می‌بیند. نفوذ گوگول در نویسندگان بعد از خود مسلم است اما این نفوذ در داستایفسکی بیش از بقیه به چشم می‌آید. «همزاد» نوشته فیودور داستایفسکی‌ را سروش حبیبی  به فارسی برگردانده و نشر ماهی این رمان ۲۱۶صفحه‌ای را به بهای 48هزار تومان منتشر کرده است.

  زنگبار

رمان «زنگبار یا دلیل آخر» نوشته آلفرد آند‌رش را نیز سروش حبیبی به فارسی برگردانده است. در این رمان پرکشش و خواندنی، پسری مشتاق زندگی ماجراجویانه به سبک هاکلبری‌فین، ملوانی تندمزاج، کشیشی رو به موت، کمونیستی سرخورده از حزب شکست‌خورده‌اش و دختری یهودی در حال فرار، در روستایی ساحلی به هم می‌رسند و برای فرار از آلمان نازیِ اواخر دهه‌ ۱۹۳۰ نقشه‌ای می‌کشند. آنها می‌خواهند مجسمه‌ای کوچک و زیبا را هم همراه خود ببرند که در کلیسای کشیش قرار دارد و پلیس درصدد ضبط آن برآمده است. این ماجرا باعث می‌شود به یکدیگر وابسته شوند و درون خود را بکاوند. زنگبار یا دلیل آخر شاهکاری است که به زبان‌های بزرگ جهان ترجمه شده است و از لحاظ فرم و محتوا رمانی متفاوت به‌شمار می‌رود. نشر ماهی این رمان 160صفحه‌ای را به‌بهای 21هزار تومان منتشر کرده است.

  روانکاو

روانکاو و داستان‌های دیگر نوشته  ماشادو د‌‌آسیس‌ را عبدالله کوثری  به فارسی برگردانده است. ماشادو دِ آسیس، نویسنده‌ نامدار برزیلی، علاوه‌بر رمان‌های مشهورش، بیش از 200داستان کوتاه و بلند نوشته است. روانکاو، گزیده‌ یک داستان بلند و 11داستان کوتاه از این نویسنده است. «روانکاو»، داستان بلند مجموعه، روایت روانکاوی خوش‌اصل و نسب‌ است که جز به علم نمی‌اندیشد. او به فکر آسیب‌شناسی روانی همشهریانش می‌افتد و برای این کار تیمارستانی احداث می‌کند و نام آن‌ را خانه‌ سبز می‌گذارد. روانکاو مدام رفتار مردم را مطالعه‌ می‌کند و از میان آنها اشخاصی را برای مداوا به خانه‌ سبز می‌فرستد که خلاف اصول عقلانی عمل می‌کنند و... این داستان با طنز و زبانی صیقل‌خورده همراه است. نشر ماهی این مجموعه‌ 192صفحه‌ای را به‌بهای 28هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید